Dlaczego warto chodzić po górach

Kategoria: Góry autor: Malwina

9 korzyści, dla których warto chodzić po górach

1. Piękno przyrody

Nie da się ukryć, że natura w górach potrafi zachwycić. Zapierająca dech w piersiach panorama z wysokiego szczytu Tatr jest równie imponująca jak zachód w Beskidach lub piękne wodospady w Karkonoszach. Po prostu dla takich widoków warto żyć.

2. Relaks

Aktywny czas w górach jest idealnym sposobem, by wyciszyć się kiedy mamy ochotę uciec od hałasu, Internetu, telewizji, telefonu. Ponadto, każdy szlak górski wymaga koncentracji, a to pozwala zapomnieć

o codziennych troskach. Natura, świeże powietrze oraz ruch potęgują u nas poziom endorfiny – hormonu szczęścia.

3. Siła charakteru

Każda wyprawa w góry wiąże się z podejmowaniem kolejnych wyzwań, jest walką ze słabościami, jak i pokonywaniem przeszkód. Wędrówka w górach to lekcja, w trakcie której przekraczamy fizyczne i mentalne bariery, co ma ogromną wartość dla naszego rozwoju. Pogoda w górach bywa kapryśna, a w zależności od pory roku towarzyszą nam często różne zjawiska, z którymi musimy się zmierzyć: upał, deszcz, burze, mgła, błoto, kamienie, wiatr, grad, śnieg, mróz, śnieżyca, lód itp. Kolejnymi czynnikami, na które trzeba być gotowym w górach, głównie wysokich, to: ekspozycja, lęk wysokości, lęk przestrzeni, choroba wysokościowa – istny survival, trudno zatem o lepszy sprawdzian dla naszego charakteru

4. Sprawdzian dla znajomych

Góry ukazują w pełni charakter człowieka, weryfikują osobowość, odkrywają w nas cechy, o których istnieniu często  nie mieliśmy pojęcia. Ciężkie, wręcz ekstremalne warunki, przemęczenie, liczne przeszkody prezentują prawdziwe oblicze człowieka: odpowiedzialność, zaradność, empatia albo marudzenie, narzekanie, skrajny egoizm.

5. Pomysł na wypad z najbliższymi

Góry są cudownym miejscem na spędzenie wolnego czasu z bliskimi. W dobie Internetu, niezdrowego jedzenia, siedzącego trybu życia (co prowadzi do otyłości) – powszechnie uwielbianego również przez dzieci, warto zorganizować aktywny wypad, pełen przygód, pięknych widoków, po prostu niezapomnianych chwil na łonie natury. Czym skorupka za młodu nasiąknie…

6. Kalorie spalone

W zależności od naszej wagi oraz obranego tempa i przewyższeń, w trakcie ok. 1h marszu w górach możemy spalić nawet 500 kalorii! Trekking znacząco wpływa na naszą sylwetkę. Aktywność w górach, to intensywne ćwiczenia dla całego ciała. Wyrabia mięśnie nie tylko nóg ale i brzucha, ramion, pośladków, stawów. Po prostu baja

7. Naturalne panaceum

Trekking po górach wzmacnia odporność, dotlenia organizm, co ma pozytywny wpływ na pracę układu oddechowego, krwionośnego oraz nerwowego. Przyjęto, że już powyżej 1000 m n.p.m. spada ciśnienie atmosferyczne tlenu, a co za tym idzie, maleje także ciśnienie parcjalne w naszym organizmie. Reakcja na wysokość przekłada się na spotęgowanie ilości hemoglobiny we krwi, wymusza to szereg zmian adaptacyjnych, do których dochodzi właśnie pod wpływem niskiego ciśnienia parcjalnego. Ćwiczenia na wysokości wykorzystywane są w sportach wyczynowych, podnoszą bowiem wydolność organizmu. Hemoglobina, to czerwony barwnik krwi, którego zasadniczą funkcją jest transportowanie tlenu, dzięki czemu komórki są odżywione, a my czujemy się znacznie lepiej.

8. Nowe znajomości

Wędrując po górach, czy tez przebywając w schroniskach, siłą rzeczy spotykamy osoby o podobnych pasjach i nie sposób się nie zakolegować   Ludzie w górach, to nieco inny, lepszy wymiar człowieczeństwa – przeważnie chętni do udzielenia pomocy, dbający o przyrodę, uśmiechnięci, otwarci i w ogóle pozytywni. Człowieki zdecydowanie są determinantem miłej atmosfery podczas wypadu na łono natury.

9. Poprawa kondycji

Wyprawa w góry jest aktywnością szlifującą naszą kondycję. Trekking na wyższych partiach zwiększa wydolność oddechową i wpływa na wzmocnienie mięśni.